July 13, 2012

Perkataan di atas sangat betul...kadang orang selalu cakap kan.."UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI" "CERMIN DIRI SENDIRI" "JAGA TEPI KAIN SENDIRI" dan macam-macam lagi pribahasa yang di kaitkan untuk menyedarkan diri kita sendiri...Pada mula nya aku nda setuju juga sikit2 dengan pribahasa2 ni...tpi bila sesuatu terjadi..aku mula berfikir..Ya..Betul! kalau kita bagi teguran untuk seseorang yang melakukan kesalahan..itu nda salah sebenarnya..tapi apa paling sandi kalau bila kita memberi teguran dan teguran kita di salah terima dan orang itu mengata semula..uits...ada sebab la kan knapa kita tegur orang itu..Contoh..if dia buat jahat..atau buat hal yang tidak betul di sisi segala sisi la..tidak salah kan if kita menegur untuk kebaikan..tapi kalau di salah erti kan..itu terserah dia dengan tuhan la..tapi bila mau menyalah erti kan teguran dan nasihat seseorang itu..bagus fikir..knpa kau d tegur begitu??kenapa kau di larang berbuat begitu??semua nya untuk kebaikan diri sendiri kan...siapa lagi yang mau tegur kau kalau bukan orang yang sayang kan diri kau...see??let tik people...
aku manusia biasa..selalu memuhasabah diri ini daripada hal hal sedemikian..kerna aku sering kali di sama kan dengan orang d luar sana..aku sering kali di anggap******..sedangkan aku bukan jenis yang bebas dan berbuat pekara-pekara bebas..tapi nda apa...cukup untuk aku merenung diri aku sendiri dan berdoa..aku hanya anggap apa yang terjadi dugaan dari yang maha kuasa...ku yakin setiap perbuatan..Baik mahupun Buruk...pasti ada balasannya..aku selalu ingat kan diri ku sendiri..berbuat baik akan mendapat balasan yang sangat baik senang hati..mati pun tenang..orang suka....dan berbuat jahat akan mendapat balasan yang sangat jahat...mati org ingat..org cakap2..org benci lagi..so kenapa kita perlu pilih buat jahat sedangkan buat baik macam2 kita boleh kan??Ya Allah indah sungguh apa yang kau berikan ini..semuanya ku hanya berserah kepada mu..aku tidak akan pernah berhenti untuk berdoa dan meminta kau makbulkan doa ku untuk hentikan segala yang tidak baik yang ada pada diri ku dan orang yang aku sayang jauhi pekara-pekara yang tidak baik itu...jauhi aku dan kekasih hati ku daripada orang orang yang menghancurkan..golong kan aku dan kekasih hati ku sekeluarga di golongan orang-orang yang baik..AMIN...
Salam jumaat 
selamat beramal.. :)
Allahuakbar..

0 kata-kata: