January 31, 2011

Dugaan dan Ujian hidup...

ya allah..kenapa banyak sangat ujian yang kaw berikan kepada ku??
aku bukan merengut..tapi cuma tertanya....
aku redha menerima segala ujian dari mua ya allah..


bila cakap pasal ujian dan dugaan..aku terfikir mengenai diri ku..
begitu jua bila terfikir pasal manusia..aku teringat pasal diri ku.
dan...bila teringat pasal ragam manusia..wah!!..susah sangat untuk d ramal...
sejenak..aku terfikir pasal diri aku...kenapa ada lagi manusia yang tidak senang dengan hidup aku sekarang??kenapa manusia perlu rasa tidak berpuas hati dengan life aku??/kenapa???
lets tink....1st...apa tujuan mereka-mereka memburuk kan aku dengan orang yang aku sayang???untuk menghancurkan hubungan kmi???untuk membuat orang yang aku sayang meninggalkan aku??untuk membuat orang yang aku sayang benci aku??tapi kenapa perlu buat begitu???kenapa perlu mencerta kan dengan orang yang aku sayang mengenai benda yang tidak betul..benda yang tidak aku buat??kenapa???wahai manusia...hina sangat ka aku d mata kalian???kenapa perlu kalian berbuat sedemikian???aku tidak pernah untuk menganggu hidup kamu..so??why must u all distrub my life??
wahai manusia..tahu ka kamu bahawa aku sangat bahgia dengan dia???
tapi bila dia mendapat tau mengenai apa yang kamu certa buruk pasal aku..dia menjadi lain..kamu tau ka itu??
ia nya jua membuat aku rasa sakit...sedih....kenapa perlu kamu certa pekara yang tidak betul???
kadang aku terfikir..kenapa aku perlu di fitnah??kenapa aku perlu d buruk-buruk???bagi aku itu semua sudah terbiasa buat diri aku...kenapa??sebab dari aku mula2 aku meningkat dewasa..aku sudah menerima apa yang orang sekeliling aku cakap...terutama arwah uncle aku..yang sentiasa memburuk-burukkan aku dengan fmly..yang cakap aku sembarangan...aku tahu diri aku..aku tahu siapa aku..sebab itu aku tidak kisah dia memburukan aku...benda yang aku nda buat n nda betul tapi dia cakap aku buat...hum..sangat sakit actly..tapi?aku terima..aku telan..sebab benda yang tidak betul...aku tiada kuasa untuk menyuru mulut-mulut longkang berhenti memfitnah..memburuk-buruk kan aku...ok..myb mereka benci dengan perangai aku...but..perangai aku bukan la OVER sangat...perangai aku yang sangat manja dengan fmly..ist normal kan..perangai aku yang JAHAT..ok..aku jahat..mmg.tidak d nafi kan..tp jahat aku berpadah...MULUT AKU JAHAT..KURANG AJAR...ok...if betul...aku kurang ajar n jahat aku gunakan untuk membela diri...membela nasib kawan2 aku..life is short..life must be soprting...tats ol.....hum....apa pon...jangan suka untuk merosakkan hubungan orang..we need belive about HUKUM KARMA...tats ol..allah itu maha adil..so??let it be...wahai manusia-manusia..kamu haus berfikir..tiada hasilnya memburuk-buruk kan orang...ok..tiada guna....DOSA ja yang kamu akan dapat...wahai manusia..kenapa kamu suka mencerita kan hal BURUK seseorang...kenapa KEBAIKAN seseorang susah sangat untuk kita ceritakan....kenapa kita perlu menilai seseorang melalui keburukan nya..sedangkan kebaikan dari nya juga ada..so fikir kan la..kita sama..hanya HAMBA ALLAH S.W.T...( apa yg sy ckp..bukan untuk mngatakan dri sy baik..tapi untuk manusia2 sekalian berfikir..)

0 kata-kata: